How to apply your moisturizer and cream....

Monday, May 27, 2013

Assalamualaikum... hari ni nak share sedikit tips cara mudah nak apply moisturizer dan cream muka anda!!

Ok, sekarang aku nak bajet jadi pharmacist sat....huhu....xdapat pharmacist, nak berangan ape salahnye kan....ekeke...

Since aku dah pernah attach kat dermatology punya department, so aku nak share cara patient disuruh untuk apply cream pada kulit mereka...

Bukan nak cakap korang tu sakit, tapi aku nak share kenapa dan kenapa kena apply macam tu....heheh


First,


lepas cuci muka, applykan moisturizer kesayangan korang... lepas tu biarkan selama 1 minit dah cukup....tak pon korang tepuk tepuk perlahan muka korang supaya penyerapan pelembap berlaku dengan mudah... =D




ni moisturizer kesayangan aku.... boleh tahan harga dia....
 RM18 tak silap....


Second,


 applykan pula cream kesayangan korang, gosokkan dari bawah dagu sampai keatas...urut2 kan supaya cream jadi rata... siap!




Perasan tak kalau kat hospital, before dia bagi cream yang ade contain ubat, dia suruh korang apply kan aqueous cream?...sebenarnya aqueous cream tu bertindak sebagai pelembap lepas tu dia memudahkan cream ubat menyerap dalam kulit....



So, macam tu lah konsep aku apply kan untuk sapu cream muka....biar cream aloe vera safi aku dapat menyerap dan membekalkan khasiat yang ada lah! =p
Btw, yang ni kalau korang pakai cream yang murah macam aku....ade certain cream yang memang 3 in 1 la, 2 in 1 la....dia tak payah pakai moisturizer bagai.... just apply and muka korang jadi smooth dan rata...


Mengenai pilihan pencuci muka ke, toner ke, bedak  bagai  aku tak nak komen panjang2...sebab aku tak pakar.... tapi kalau nak tahu jugak boleh try baca sini>>> KLIK!
*tataula ade kaitan ke tak? =p ekekekke....


THANX FOR READING!! ;)


6 comments

  1. :angguk

    gigih baca cara nak apply moisturizer. padahal takde pom. =P
    ye ker BL kalau kulit jenis berminyak tak perlukan moisturizer?

    ReplyDelete
  2. @Cikya

    urmm...haha...alaaa, tepuk2, leave it for a minute, tu kira cara gak kan...hehe.... owhh...haah, slalunya kulit akan kering lepas cuci, depends on product... tp elok la apply moisturizer followed by cream...


    then klu muka dah start berminyak baru lah kita lap dengan tisu....itu apa yg bl aplikasikan...
    ;)

    ReplyDelete
  3. Amboi.. skg ni, tutorial nak pakai moisturizer and cream pon dah ade ye? Cayalah.. haha XD.

    Lepas ni sy nak try buat tutorial pakai gincu pulak.>.< hihi

    ReplyDelete
  4. @Arifah Waly

    dahsyat sangat tu kalau tutorial...haha... ni tips simple je....hehe...

    wahh boleyh jugak try kan pakai gincu....mane la tau kena sapu pelembap ke toner ke *eyh ade ke? dulu ke b4 apply gincu... =p

    ReplyDelete
  5. sy selalu guna tips ni!! :D btw, kite guna brand krim muka yg sama. hehe

    ReplyDelete
  6. @NoRfArAhiN

    wahhh mesti muka gebu kan...hehe...yeay kita same! ^_______^

    ReplyDelete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda