How I handle it when people don't have their attitudes

Tuesday, May 21, 2013

Assalamualaikum....ok..... kalau dah nama pon kehidupan, memang takkan lari dari masalah yang membuatkan korang stress......


Sepanjang2 aku belajar ni, perkara yang membuatkan aku a bit stress ialah attitudes sesetengah pihak yang aku tak tahu nak kata tak bertamadun ke hape.... 




Korang boleh tak terima bila:

- korang dengan penuh sabar dan sopan santun tengah beratur panjang lepas tu tiba2 ada orang yang datang lambat dengan rakusnya memotong barisan...benda ni selalu terjadi waktu nak beli makanan......


owhh man, dahla budak U lepas tu perangai macam badass....... bukan sekali sekala .....and bila benda tu seringkali terjadi, I was like "what the....!!" lagi2 yang pakai duk tolak orang ke tepi....ala2 gaya tak tahan nak membuang.....


 -lagi satu kes, dia terlanggar orang, lepas tu buat muka tak bersalah and blah macam tu je... say a word la at least....sorry seems to be the hardest word?? ....*sigh..... tak kisahlah kau dah lambat ke, nak rushing ke, kau datin ke dato' sekalipon ade aku kisah? Kalau dah salah tetap salah....



Takdenye dalam kubur nanti malaikat tanye kau ni anak dato' ye? kau ni tan sri ye... takpe kau tak bersalah.......macam tu??? 


- kau tunggu punya tunggu, tapi urusan korang dia still tak setelkan lagi....janji nak siapkan, tapi tak siap2 jugak.....lepas tu bila tanya, tak tahu lagi lah, tak siap lagi....bla bla bla....dan pelbagai lagi alasan yang berbesen2 diorang bagi.....padahal before tu dah janji nak siapkan....... adakah mereka kategori orang2 munafik? 


nauzubillah..... aku mintak sangat jauh benda ni dari aku.... siapa yang suka menunggu melainkan penunggu....er....


Macam mana aku handle?

-Memang dalam Islam ajar kita bersabar.... selagi aku boleh sabar, aku sabar lah kan...Tapi mostly aku diam jela kan walaupon hati tengah berapi  ........ nak bajet pro kan.......



nak diibaratkan macam kau bawak kereta or apa2 kenderaan lah kan......datang plak ujian daripada Allah.....tiba2 orang tak bagi signal tup tup masuk jalan kau......takkan sepanjang2 jalan tu kau nak hon dia kan? ada yang lagi hebat, diam je wat tatau....haaa sebab nya, dia pon pernah buat macam tu kot dulu......ekekekee...yang takde lesen lagi tu no komen...


-aku memang buat muka garang aku.....mostly orang takutla.....bahahaha .....kekadang aku plak yang rasa nak tergelak orang tengok muka aku macam nampak singa.....


- ade sekali tu memang aku bisik sorang2 tapi motif nak kasik dia dengar...." ish tak menyabar betol" tak kisahlah dia peduli ke tak, janji aku rasa puas..... hohohoho



p/s: ade jugak yang aku jumpa makcik2 perangai rakus tak menyabar...pakai tolak je orang ke tepi...haishh...yang tu aku tak nak komen panjanglah kan....sebab aku tak tau diorang sekolah mana dulu.......kbye



THE TWO MOST IMPORTANT WORDS THAT COULD CHANGE A SITUATION..........THANK YOU....=) 

RENUNG RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL.....






6 comments

  1. penah gak dulu baris panjang giler.pastu ada makcik ni dengan muka gembira n tak bersalah meh beratur depan.tu xpa lagi.org tua kan.yg tak tahan tu buleh dia pi ckp.." nak hidup..kena pandai la".(ckp kt kwn dia nk bg cek dengaq)pndai ke camtu?peh memang nk keluaq api dah kot tlinga ngn hidong-first time komen kt BL.bahahah XD

    ReplyDelete
  2. penah gak dulu baris panjang giler.pastu ada makcik ni dengan muka gembira n tak bersalah meh beratur depan.tu xpa lagi.org tua kan.yg tak tahan tu buleh dia pi ckp.." nak hidup..kena pandai la".(ckp kt kwn dia nk bg cek dengaq)pndai ke camtu?peh memang nk keluaq api dah kot tlinga ngn hidong-first time komen kt BL.bahahah XD

    ReplyDelete
  3. @mimie

    hahah penuh emosi ye nampaknye cik mimie... =p

    ReplyDelete
  4. haha.emosi smpai pos byk2.wakaka

    ReplyDelete
  5. hmm..
    muhasabah diri sebab kadang2 x ucap sorry waktu terlanggar orang.. :p

    ReplyDelete
  6. BL,

    Oh, selalu kena masa beratur nak naik bas. Orang selamba je laung kuat- kuat bagi semua dengar,
    "Beratur yer.. Beratur..!"
    Yang baru nak potong queue pom tengok orang tenung depa tajam. kehkeh *muka annoying*

    Oh, jarang kes langgar orang ni, tapi selalu dah jadi habit cakap maaf/ sorry.
    dan cohort kami dulu, diajar tiap kali turun bas or buat pape, cakap trima kaseh.

    cuma cohort yg baru ni je naik kepala lelebih. kerek pelik.

    yayashee

    ReplyDelete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda