Cuba Mengenal Erti Kepayahan...

Saturday, August 03, 2013

Assalamualaikum... dan salam Ramadhan... 

Raya2 nanti dah masuk raya baru aku ucap selamat kayh... =p Alhamdulillah sebab aku dan pembaca blog ni masih diberi peluang hidup untuk memperbetulkan apa yang tak betul.... 


Kalau korang perasan lah kan, ade tak orang yang lahir2 je dari keturunan yang tak payah susah payah dan terus kaya and senang lenang.... takde kan... kecuali kalau korang banyak terpengaruh cerita fairy tale and pastu berangan nak jadi prince and princess kaya bak hang...  


*macam cakap kat diri sendiri je... #eyhh


Oleh sebab itu, bila tiba waktu cuti sem or apa2 cuti sekalipun, aku mesti cari duit poket lebih sebab aku rasa lebih puas kalau belanja dengan duit sendiri... dari SPM lagi aku dah start kerja di restaurant Pizza Hut, lepas tu Petronas, Sushi King dan lepas tu Nandos (BACA SINI KALAU NAK AYAM FREE KAT NANDOS) plak...  dan tidak lupa juga bisnes shawl... hehe nampak kan blah kanan korang ni ade page... apa lagi, jangan lupa like... =p




Banyak sebenarnya yang aku pelajari bila bekerja di merata2 ni.... ulang alik jugak lah muka aku kejap kat petronas, dah borink masuk balik piza hut lepas tu sekarang dah melekat kat Sushi King....mueheheh.... yang penting kau jaga status nama kau kat tempat kerja tu supaya tak kena blacklist....walaupun bukan bidang kau....senang nanti bila2 free kau boleh request nak kerja situ lagi...... =)




Dari kecil abah ajar aku erti kepayahan..... kecik2 lagi bulan puasa kitorang adik beradik pakat buat kuih....seorang satu jenis....bulan puasa mesti jual... mak aku plak kerja time tu... kitorang lepas diajar then dibiar berdikari sendiri.... =') mak cakap kalau orang tanya jangan cakap korang buat kuih ni.... sebab nanti orang fikir budak2 yang buat mesti diorang tak nak beli... muahahaha..... 



Abang aku pakar dalam membuat tepung pelita, aku plak  buah melaka dengan kuih cara, adik lelaki aku plak cucur badak, bapak aku plak buat popia goreng, adik perempuan aku tolong apa2 yang patut...hahaha...kalau nak fikir balik memang kelakar....time tu umur aku darjah 4 tak silap...abang aku paling tua umur 13 tahun...  time berniaga abah kata jangan malu2... haha... jerit sikit 3 singgit tiga singgit.... lolzz....aku dah lah pemalu serious tak tipu....walaupon kecik lagi

gambar hiasan...


Bila dah hujung bulan tu kumpul semua duit untung... seorang dapatlah dalam dua ratus ringgit... abah cakap itulah duit raya korang... =') eksaited ngat bak hang..... kira banyak jugaklah 200 tu kalau nak dibandingkan sekarang ni dah tua tak banyak pon dapat...muahahahahh...


Ok, balik kepada aku kerja part time merata2, haha.... banyak benda aku belajar termasuklah dari segi management bila korang kerja merata2 korang boleh compare cara diorang handle kerja diorang.... lepas tu boleh build up korang punya sifat sabar sebab terpaksa terima pelbagai kerenah customer..... bergaul dengan ramai orang....termasuklah bangla dan nepal...hohoho....pelbagai peringkat usia semua lah...


Lepas tu habis kerja korang luah masing2 ....=') macam2 cerita keluar....time tu lah nak release stress lepas penat kerja.....yang paling penting waktu saat busy tu lah korang kenal siapa partner korang.... korang boleh kenal siapa yang jenis lepas tangan and siapa yang ade teamwork...





Tapi alhamdulillah, kat sushi king ni aku dapat kakak2, abang2 and adik2* adik lah sangatttt   yang baik nak bantu aku...hihi...pernah sekali kat satu tempat kerja, semua jenis lepas tangan sampai aku pon rasa nak marah je....hahahha.... yang tu plak korang kena belajar cara nak tegas tapi berhemah...pandai2 lah kan heheh...tak pon lapor je kat manager biar dia handle... muihihihi =p


Apa2 pon result dah keluar hari ni.... Alhamdulillah harus terungkap walau apa pon keputusan....ada hikmah disebaliknya....but hopefully dapat maitain CGPA 3.5 and above...hehe dapat PENGECUALIAN PTPTN ....insyaAllah....aminn... =) 


Ni pengalaman kerja kat petronas: Biasa La tu kena Buli
siapa nak order sushi meyh meyh... =p : Sushi King


p/s: siap dah opened diary akhirnya setelah lama tak berupdate... semoga perkongsian ini memberi manfaat...



Thanx For Reading This Entry... =)


3 comments

  1. Bila kita merasa susahnya mencari duit, maka kita akan lebih menghargainya... :) hi BL, lama tak jumpe kekeke

    ReplyDelete
  2. @Kerro Shinobi

    hai MK...hihi eyhh kita pernah jumpa ke? =p

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Dan Batin.

    Hotlink satu

    iskandarx[dot]com

    ReplyDelete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda