DOSA BERANTAI | Kerana itulah sebabnya...

Monday, October 15, 2012

 Assalamualaikum...

Aku memang suka tengok benda cantik-cantik ni.... and sebab itulah aku menggelar diri aku sebagai Beauty Lover... kikikiki.. Ok berbalik kepada tajuk, apa maksud kerana itulah sebabnya dan apa kaitan dengan dosa berantai ni? Benda ni berkaitan dengan media sosial seperti FB, Instagram mahupun twitter yang mendapat banyak like dan komen dengan mudah.


Kenapa aku tak like status orang sesuka hati? Tak kiralah twitter ke, Facebook ke dan lain2....[OK, tweeter tu kita retweet/favourite je boleh..]


Sebabnya...dah korang post[yang bermanfaat] time aku TAK online kan....haaaa, pastu bila aku online je, kat news feed berlambak post dari page "Himpunan Cerita Lawak" "ILUVISLAM" "BERCINTA LEPAS NIKAH" "HILAL ASYRAF" "RUSYDI ARTZ" dan lain2 la......sebab like yang banyak atau "see first" selalunya duduk kat atas2 wall news feed....


So, diorang lah yang dapat like aku...muheheheh [agak poyo gak lah kan sebab semua yang aku list Islamic punya post....hahah, ade aku kisah?] 

 [sumber: LINK]
.

Ada plak yang jenis update status macam dah kat twitter.....hari ni buat apa, makan apa bagaii...haha, sikit2 boleh lah kan....ni dah naik muntah darah warna biru dibuatnya<<<---[menipu tahap maharaja]...OK, kenapa aku tak unfriend je diorang tu???  


Sebab aku nak dia rasakan apa yang aku rasa....dia update pasal BF/GF or what so ever, aku plak update la pasal Islamic skit kan.....at least kalau dia baca saham pahala dapat gak kat aku kan....hihihi


Kenapa aku tak like/komen pic sesuka hati? Seriously aku memang suka tengok pic yang cantik2....tak kisahla manusia ke alam sekitar ke kan....memang aku suka....Tapi aku kekadang tak like pon...kenapa? 


 

Sebab aku tak nak bila orang share/post pic yang TAK MENUTUP AURAT, bila aku like/komen, aku pon dapat saham dosa gak? [ala2 MLM tu haaa....] hahha macam mana?? Bila aku like pic ORANG TAK TUTUP AURAT, kemungkinan besar pic tu akan appear pada wall news feed membe2 FB aku yang lain....


Secara tidak langsung diorang pon boleh tengok gak apa yang aku like/komen.... al-maklumlah FB nowadays kan makin "canggih"....ni aku cerita orang yang tak private pic dia lah kan.......Mana lah aku nak tahu dia set private ke tak kan??...kita assume jelahh diorang buat public....kalau tak, buat apa nak tunjuk pic diorang tu kan?? #eyh.... 




Takde keghoje ke aku nak pergi tanya sorang2 "awak, private tak pic ni?, sebab saya suka and nak like....tapi pic awak ni tak pakai tudung..." what the peliks.blogspot.com! =_____=


TIDAK MENUTUP AURAT SECARA SEMPURNA termasuklah lengan anda, kaki anda, leher anda [yang pakai bawal yang jarang, better cover dengan inner... Yang lelaki pon samalah hehe... aurat bagi lelaki tak boleh share sesuka hati, tak kisahlah video, gambar, komen gif ke dan lain-lain... Ada yang cakap kalau untuk pengajaran takpe share video orang yang tidak menutup aurat... wallahua'lam...


Rangkaian dosa/dosa berantai ni korang boleh baca lebih lanjut di

Dosa Di Facebook by ILUVISLAM... moh kita belajar matematik kira dosa same2 ye...hehe.....


Kaum Adam kita tak tahu apa di fikiran mereka....Jadi, hati2 lah dengan apa yang anda post, share or like...=)..sekadar perkongsian dan insyaAllah peringatan buat diri ku jua....



7 comments

  1. ttbe je but luahan hati pasal fb ni :D

    ada papae yang jadi k? hee

    pasal picture tu.. i agreee :D

    ReplyDelete
  2. @missha

    eyhh takdelah, saje nak up entry sbb da lame tak update =p tade tuju kat sape2 pun benda ni...its general =)

    ReplyDelete
  3. umm ummm. kadang feel the same thg. btw, ini opinion awak, so, sama2 kita hormati. :)

    ReplyDelete
  4. this entry sgt bermanfaat. sgt2...betul tu, and kalau jenis yg hint kita jd close friend lagi la bahaya. tetibe la ustaz yg close friend kita tgk kita like gambar pmpuan tak pakai tudung. omajaayyy... terus cancel nak meminang. hahaha. ok jokes! bye

    ReplyDelete
  5. aku pun takde keje nak like sume status.. rase nak like, like.. kalau tak.. memang biar je r camtu..

    ReplyDelete
  6. Interesting content on the other hand I would like to explain to you that I think there is trouble with your RSS feeds when they appear to not be working for me. Might be just me but I was thinking I would suggest it.

    ReplyDelete
  7. Someynye blog..kuceng + pink, my fav! =)

    ReplyDelete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda