Kenapa Umat Islam sembah Kaabah?

Monday, June 20, 2011


Assalamualaikum semua...


Subhanallah...~.~ cantiknye buatan manusia idea pemberian Allah ini....


Hanya kawasan Tanah Haram sahaja yang kelihatan cerah, bersih, bercahaya....



Assalamualaikum semua... (n_n)v Amacam gambar kat atas tadi?? kagum bukan?? =) OK lah korang dah tengok Ka'ba tak kira lah live ke tak, duk sembah Ka'ba hari2 semua...tapi?? haaaa....korang tau nak jawab kalau ade orang tak kiralah muslim or non-muslim tiba2 tanya soklan cam tajuk entry neyh?? haaa....nak tau?? sharing is caring....hehe.... 


Aku malas nak buat karangan panjang2 bagai....ni ape yang pernah aku terbaca dan....dan aku just recall back apa yang aku ingat....kalau ade pendapat lain sila sila lah ye...just feel free to drop your comment...=)


A: weyh B ko pernah tak terpikir??
B: pikiq apa??

A: hari2 kita duk solat sembah Ka'ba...bukan kita kena sembah Allah ke??

B: [tercengang sebentar]

Kemudian....B pon bersuara setelah mendapat petunjuk daripada Allah....wallahua'alam~

B: weyh A, kita kan selalu tengok bola kat tv je kan...
maklumlah masing2 dah busy kan sekarang ni...ko pernah tak terpikir
selama ni kita tengok tv ke tengok perlawanan bola??

A: apa punya soklan lahh hang neyh?? mesti lah tengok perlawanan bola!! =.=

B: eyh nape plak ko cakap macam tu?? bukan kita tengok tv ke??

A: eyh apsal plak?? dah tu ape yang dalam tv tuh?? perlawanan bola sepak lahh!!

B: ye aku paham makasud ko..heheh...tapi masalahnya sekarang, yang tu kan
cuma tv jer yang menyiarkan perlawanan bola sepak tu...orang yang dekat
stadium tu barulah tengok perlawanan bola sepak....heheh..cuba ko pikiq balik A...=)

A: [tercengang sebentar]

A: ha'ah lahh...betol jugak cakap ko tuh...tapi apa jadi ngn soklan
yang aku tanya tadi?? ada kaitan ker?? Aku ni lampi skit...heheh

B: ya, soklan yang ko tanya tadi ade kaitannya dengan perlawanan bola sepak tu tadi...
heheh....Ka'ba tu ibarat tv yang satu2nya kita sembah selama ini sambil mengkhusyukkan
diri kepada Allah....ini bermakna kita sembah Allah  tapi bukan nye Ka'ba....kita fokus kat tv tapi 
sebenarnya kita sedang menonton perlawanan bola sepak....begitulah konsepnya....=)

A: owhh aku dah paham sekarang.....alhamdulillah...terima kasih A...heheh...=D


p/s: oleh kerana itu, khusyuk lah dalam menunaikan solat...tak ramai di antara kita yang terhindar daripada memikirkan hal duniawi ketika solat...termasuklah aku kadangkala....entry ini aku tujukan untuk semua dan untuk diri aku juga yang serba kekurangan ini...=)

8 comments

  1. @siti khadijah Mustafa

    hehe, tq ambil petikan dari FB...tapi ingat tak igt je..hopefully membantu =)

    ReplyDelete
  2. thanks for info tue..mmg mudah nk faham dgn jwpn gaya santai...

    ps: jom join GA cik tom =)

    ReplyDelete
  3. Berkongsi juga ilmu kat sini yer. insya-allah kita akan jadi terbaik dari sebelumnya.. amien.

    ReplyDelete
  4. terima kasih dengan perkongsian ni..

    Moga-moga semua dapat iktibar dan hidayah..

    Jom "Follow" Blog Mummy dan Join "Projek Amal EQQ" di http://elqashrinqaisara.blogspot.com/2012/08/segmen-jom-follow-blog-el-qashrin.html

    ReplyDelete
  5. Manusia mudah terpesong...

    Sebab itu tuhan menyatakan bahawa kiblat manusia adalah kaabah.

    Supaya umat islam mempunyai satu arah dalam menunaikan ibadat solat.

    ReplyDelete
  6. Boleh ke saya letak skreen depan saya masa saya bersolat, dengan niat saya menuruti imam yang sedang solat yang gambarnya ditunjukkan pada skreen itu?

    ReplyDelete
  7. @Ayahanda Mohamad Tarudi Bin Bahari

    yg tu saya tak pasti...wallahua'lam...tp ustaz saya pernah cerita walaupun kita dgr suara imam tu dr masjid...kita tak boleh niat makmum dari rumah =)

    ReplyDelete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda