Apa jadi bila renew kad bank Maybank & Cimb paywave, pin & pay!

Sunday, November 13, 2016

Assalamualaikum...

Panjang tajuk entry kali ni ye sama panjang macam entry ni...

Kepada sesiapa yang tak tahu, aku ada share kan entry kenapa "paywave" kad kurang selamat... Boleh baca SINI




Nak dipendekkan cerita, pagi tadi aku pergi renew kad maybank aku bawak mak aku sekali... Sejuk perut mak aku dapat anak macam aku...lolz

Mula-mula memang plan aku nak renew online je untuk maybank la, bank lain aku tak sure boleh renew online ke tak..

Then, aku macam tak yakin sangat.... Lepas tu time pergi kat kaunter ada iklan renew kad bank online melalui maybank2U... Lepas tu confident la skit nak renew kan...

Que untuk renew kad memang panjang, dalam sejam lebih jugak tunggu so aku pon renew melalui maybank2u so nanti aku teman mak aku je renew kan...

Macam ni cara dia:

1. Login kat SINI (secured site)
2. Just follow je gambar ok!


Klik iklan kat bawah tu atau klik "card management" pastu klik "ATM/Debit card" and follow je instructions ok

Tadaaa, aku punya dah siap! Tapi kena tunggu dalam dua minggu dia akan pos kat kita tau... Lama jugak kan nak tunggu..

So aku pon decide untuk pergi jugak kaunter...huhu sebab dah nak sampai angka giliran dah kan.. Alang-alang buat la terus kat kaunter sebab kad bank dapat on the spot! 

Tapi.... Haaa kalau korang nak tau, on the way nak process tu tiba-tiba application kena reject...kahkah... Dia dah detect aku apply through maybank2u...hurmm huaaaaaa!!



Nak tak nak kena la tunggu kad 2 minggu lagi...hurmm saje je aku nak buat test apply guna maybank2u and pergi kaunter... Make sure bawak IC and kad bank lama ok kalau nak renew kat kaunter...

Untuk Cimb plak, memang tak boleh renew online tau... Kena pergi kaunter jugak! Hurmm... Tapi senangla dapat kad bank on the spot.... Tapi jangan risau, sebab maybank and cimb bukak dari Isnin-Sabtu sampai lah 31 Dec 2016.

BSN, Affin Bank and Bank Islam aku tak sure sebab aku tak buat lagi...Tapi Affin aku buat haritu memang dia bagi kad baru teruih... Hurmm banyak sangat kad nya...



Ok, sekarang aku nak share macam mana nak pastikan kad korang selamat dari jenayah cyber... Yela kalau tengok entry aku share kat atas tu, kad Paywave kurang selamat kan... Pergi klik link kat atas tu...

Macam aku, time nak buat kad tu aku inform terus kat orang bank tu reset kan paywave limit kepada RM 0... Kalau nak buat sendiri pon boleh melalui bank ATM untuk kad maybank...

Inilah banker yang deal dengan aku semalam... Mohon percaya ini hanyalah ilusi semata-mata...Lolz

Kalau CiMB aku tak sure...hewhew... Sebab dia yang tolong resetkan value paywave kad aku... So yang tak buat lagi korang try lah tanya ok! Huhu

Dah panjang dah aku rasa entry ni... Orang pon malas nak baca... #adeakukisah hewhew... #kbye

4 comments

  1. Nice info ni. Saya dah tukar jugak kad atm, tukar limit ke RM0 tu boleh buat online ke?

    ReplyDelete
  2. Menarik info ni. Saya pun belum sempat nak tukar kad lagi. Terima kasih atas panduan tu

    ReplyDelete
  3. good info! sy pun blm lagi tukar kad :3

    ReplyDelete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda