Tukar kad bank baru dengan Paywave tidak selamat?

Thursday, October 13, 2016

Assalamualaikum..

Harini aku berpeluang untuk dengar talk pasal criminal cases and how to prevent contoh macam kes ragut, kes rompak dan sebagainya.



Ya, memang mula-mula aku berat hati je nak join, tapi membe aku ajak jugak, so aku pergi jugak dengar.

Pasal kes ragut tu semua aku tak nak cerita. Nanti lari tajuk plak kan. Yang aku nak cerita ni pasal kad bank yang semua orang kena renew sebelum 31 Dec 2016 ni.

Haa, korang tau x? Nak dipendekkan cerita, En Shamir panel untuk bagi talk petang tadi ada share pasal paywave card scanner.

Macam mana dia berfungsi? Haa korang tengok youtube or baca. Pencuri atau penjenayah akan bawa device atau apps yang diinstall dalam handphone untuk scan dompet korang dalam masa kurang 10 saat lebih kurang, diorang boleh dapat data card korang dan boleh enjoy!!


Walaupun ada limit per day untuk spend pakai card paywave ni, tapi duit bro, duit kalau sekali belanja RM 250 yang kau plan nak buat beli baju idaman, tak ke nangis kau?


Sharing is caring, sebab tu aku share ni so that orang yang baca pasal ni tahu macam mana nak prevent. So macam mana nak prevent? 

Kau letak je kad tu kat rumah... Lagi satu korang boleh beli safety plastic holder.. Rupa dia macam plastic holder ic... Tapi function dia lain... Orang tak boleh simply scan kau punya card...



Kalau pakai handphone plak, ada cara nak curi data ni. Penjenayah just letak je handphone dekat area handbag atau purse korang tanpa korang sedar zupp dah dapat data... 

Penjenayah yang canggih skit dia bawak device scanner tu dalam handbag dia jalan sebelah korang je dah boleh terus dapat data..


Kau bayangkan dalam masa kurang 10 saat dia lalu je kat area dato'2 ke datin2 lepak, zupp terus dia scan kad paywave tanpa disedari...

Ni bukan aku buat cerita tau...En Shamri punya cerita... Aku repeat balik je dengan cerita yang mudah faham... En Shamri ni ada jual safety card holder tu... Kalau berminat nanti boleh komen dan tinggal email kat bawah ye...

Lagi satu, korang boleh set kan purchase debit punya limit... Standard yang aku tahu paywave maybank RM 250... Lepas daritu kena pakai pin number... 

Kalau korang set kan kepada RM 0 means tak boleh wave lah jawabnya...Keluar je duit dari bank...pastu  lebih 3 kali kena charge... Hewheew

Yang unlimited punya plak tiap tahun kena bayar xD...pandaii buat duit...hewhew...ni Maybank ye, bank lain aku tak tau...


Btw, aku dah baca orang oversea punya review pasal paywave card ni... Aku tak faham kenapa bank kat Malaysia ni nak buat camtu? 



Kenapa ye? Ada siapa2 boleh jawab? Hurmm, nanti aku tukar kad, aku nak tanya siap2 kat banker tu... Agak2 dia boleh jawab tak? Hurmm

Btw, ni la antara yang En Shamri tu share tadi, cara nak tau cermin dua hala, cara nak defense bagi orang lemah, cara nak elak ragut dan yang paling best dia tunjuk scanner kad bank yang ada paywave...fuhh walaupun sejam je, tapi padu ilmu yang dia share!! 


Semoga entry ni bermanfaat buat korang!! #salamjumaat


10 comments

  1. wah ngeri plak rasa...sy pun nak tanya soalan yang sama, kenapa kita kena tukar2 semua kad debit nih ek? apa fungsi cermin dua hala ni?

    ReplyDelete
  2. saya pun tak berani simpan data dan buat transaksi kat hp.. semua guna komputer...

    ReplyDelete
  3. Aaha la.
    Memang boleh jadi kecurian kan..
    Kena beringat..

    ReplyDelete
  4. fuhhh.. biar betik nie? kenapa maybank nak kita semua tukar pada paywave ye.. hmmm

    ReplyDelete
  5. Ena pun rasa cam tak selamat je paywave ni... Tapi ena dah tertukar semua kad bank ena... Aduyaiii.. Thanks ye kak

    ReplyDelete
  6. Salam... Nk safety card holder tu..

    ainakamilah.azam@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  7. Sy bminat email kt sy scha_roseli@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. BANYAK LA SAFETY CARD HOLDER.
    INGAT SENANG2 DEVICE TU NAK CURI MAKLUMAT DARI CARD DENGAN SEKADAR IMBAS SEKEJAP.

    ReplyDelete
  9. Aku tak risau sgt sal device nak curi maklumat tu, aku cuma risau kalau ada orang lain yang guna kad tu. Bayangkan, orang tu cuma perlu touch kad tu tanpa ada apa-apa pengesahan. Siapa pon tak tau dia guna kad orang lain. Lain la bila dia touch, akan naik gambar pemilik kad di skrin cashier tu.

    ReplyDelete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda