Secebis kenangan ketika di MRSM...

Tuesday, December 17, 2013

Assalamualaikum..


Tiba2 nak imbas kenangan kannn....haaa alang2 aku kurang mood nak study untuk final, so update blog lah kan....alang2 dah buang masa... baik buang masa terus kat sini....gituwww

zaman muda mudi....photogenic sangat tau.... >.<

Ingat dulu waktu tu aku balik dari jalan2 dengan membe2 aku then balik je rumah....ayah aku.... "Shiqin, kamu dapat MRSM ... (hati aku melompat2 time ni) pastu abah sambung lagi... tapi kat Perlis sana, MRSM Berseri?(*BESERI actually..hihi) kamu boleh ke? jauh tu.." *nada risau 


Aku pon dengar je kat Perlis terus macam oh myyy jauhnyaaa.... aku tak pernah jauh dari family aku...dah la kat perlis...tang hulu mana tah tu.... aku tiba2 rasa macam down.... lepas tu aku cepat2 call membe aku yang lain yang turut buat permohonan masuk MRSM....seorang membe aku xdapat tapi seorang lagi dapat and you know what? sama tempat dengan aku!! 



Eksaited terus naik balik...lepas tu aku tanya dia terus dia nak pergi ke tak? kalau dia tak pergi aku macam tak nak pergi....muahaha betapa manja nya aku time tu....walaupon dah form 4.. =P lepas tu dia cakap parents dia suruh pergi...then aku pon ok lah aku pon pergilah! hohooho... 



budak MRSM malam2 wajib pergi PREP (preparation for class kot...aku pon tak tahu...muahaha) but mostly kitorang berborak dan bermain...kecuali kalau esaimen berlambak or warden buat rondaan...mula lah kelam kabut semua nak bukak buku... 



Tapi malangnya, aku kena suspek denggi time hari pendaftaran....orang lain seminggu orientasi aku terlantar kat hospital....takdela malang sangat...mungkin ade hikmahnya...huhu.. aku kalau bab2 nak packing barang pergi jauh dari rumah ni yang lemah sikit...haha kalau boleh semua satu rumah nak angkut...



Hari tu aku demam sebab penat sangat packing barang kot...lepas tu sampai selesema teruk...hahahhaa telan ubat selesema pastu minum air nya sikit....mana tak naik suhu badan aku...panas oii panas...hahaha... haemoglobin turun mendadak...aku tak tahu apa punca dia sangat sebenarnya...hahaha....tapi bestlahh hospital kat beseri tu aku tido dalam kelambu kot...muehehehe....nurse baik2 je semua.....doktor hensem plak tu... lolzz... >.<



Sebenarnya sempat jugak lah aku pergi berkumpul untuk 2 hari...parents aku semua dah balik sebab aku kata takpe aku ok je....*tak nak susakan depa ='(....pastu kesian warden kat situ kena ulang alik hantar aku pergi hospital sebab demam aku tak baik2....lepas tu terpaksa ambil darah...time tu baru tau aku kena suspek denggi....




Padahal sepanjang2 hari aku dah pergi meredah panas semua nak pergi hospital... diorang ingat aku demam biasa...lepas tu barulah doktor panggil "nurse bawakkan kerusi roda untuk patient ni...bla bla bla" hahaha... aku pon ikut jela apa doktor tu cakap...lepas tu warden aku call parents aku sebab aku kena tahan masuk wad.... kesian parents aku datang naik bas je... ='((



Lepas seminggu aku dah boleh balik...and tiada denggi pon....cuma electrolyte dalam badan kurang sangat... then demam panas....huhu...


Balik je dari hospital, jumpa la roomate aku semua lepas tu diorang cerita la pasal orientasi diorang...hahha best sangat kena buli!!! hahaha.... ok ada hikmah aku duk hospital...hiihihi....lepas tu kitorang ade homeroom.....waktu first time perjumpaan homeroom tu aku takut giler sebab senior semua ada.... homeroom tu sebenarnya rumah sukan yang telah dipecah2kan dalam group...so lebih kurang dalam 10++ orang termasuk senior..aku expect senior tak suka junior lah kan....haha tapi yang ni lain....macam family!!


Senior semua baik2....hahaha....masuk2 je dapat dedication card and coklat...lolzzz.... >.<





Time form 4 ni lah ahli homeroom kitorang... ramai jeles sbb ahli homeroom comel2...wakakaa...
Guru penasihat Cikgu Badrulhisham aka Cikgu Bad!! Hehehe...baik sangat tauu!




 Time form 5 tambah ahli...hihi...aku jadi tukang tangkap gambar je... T____T...haha

 


Subjek yang paling aku suka chemistry.... paling kurang suka biology hahahha....sebab tu tak jadi doktor....diploma farmasi ok lah kan...sekarang degree Environmental OSH....hahaha...ade la gak kaitan dengan chemistry cuma Law terlebih....huuuu~


Pernah sekali satu hari tu aku blur sangat...*bukan satu hari tu jela...awal2 masuk dah blur giler...menda ape lah chemistry nih...hahhaha....time form 4 memang nak nangis rasa nak keluar je dari MRSM....tekanan kot...hahha beza sangat dengan sekolah aku dulu...sukati kau nak belajar bila2....tapi baguslah disiplin mengingkat lepas masuk MRSM.... =) ilmu agama bertambah...plus MRSM aku paling alim...kata orang lah...hehe...tu yang tudung pin tengah....tak leyh jarang...pakai stokin memanjang...alhamdulillah... =')



So, dah la blur...exam nak dekat...tengok membe2 lain angguk2 tanda paham...tak taulah diorang paham ke tak....aku tengok macam aku sorang je yang blur nihh...tula malam orang study kau tido T____T...lepas tu pergi jumpa cikgu Aida nama dia yang mengajar cikgu chemistry...personally tapi membe aku hanis and lydia teman.... *terharuuu...lepas tu aku cakap direct terus..."cikgu saya tak faham satu apa pon yang cikgu ajar tadi"... *tiba2 terus berderuihh air mata keluaq... lepas tu membe2 aku dah gosok2 belakang aku....teresak2 aku nangis kaw....stress punya pasal...



Lepas tu cikgu Aida pon perlahan2 cakap dengan aku..."takpe shiqin, awak jangan push sangat...nanti awak jumpa terus dengan saya tanya apa yang tak faham...lepas ni time rehat awak jumpa saya....dah2 takmo nangis...kesat air mata tu" *baikk gilerr....banyak la dia bagi advice kat aku....huhu..... lagi deras air mata aku keluaq.... T_____T... membe aku pon sambil2 gosok belakang aku "takpe shiqin nanti kita belajar same2 ye" terharuu tauu....sobs. makkkk T_______T




Alhamdulillah masuk form 5 aku minat sangat kat chemistry!! Sampai aku dipilih jadi mentor untuk subjek tu...dan bawah aku adalah mentee2 lain... ~~ thanx sangat kat cikgu Aida dan kawan2!! Alhamdulillah Allah maha besar....aku dapat A1 untuk chemistry dalam SPM....suka sangat tau.....berkat doa dan usaha batch kami yang tak putus2 berdoa dan buat solat hajat...soalan setiap negeri semua kitorang ade tau? hehehe... alhamdulillah dapat la 8A untuk SPM...hehe, 1 B biology =p.... Hahaha....


Supposely aku masuk kelas akaun sebab siapa dapat 8A PMR automatik masuk akaun....so total 10 subjek...tapi sebab aku demam so, tak boleh la nak masuk kelas akaun yang terkenal dengan barisan kelas terpandai....hihi..tapi aku dapat masuk kelas yang terbaik tahun tu.......pecah rekod sekolah ^_________^v hehe...selalu kelas akaun ranking nombor satu...tapi kelas aku telah merampas takhta mereka...hehehe...



Apa2 pon MRSM banyak mendidik aku jadi insan yang berguna....insyaAllah segala ilmu bukan sekadar ilmu pendidikan...tapi ilmu agama, ajar student berdisiplin, berdikari, memimpin, berniaga dan paling penting bekerjasama... ='))  Itu lah yang classmate kitorang pegang....apa2 pon mesti buat sama2.... sebab tu ramai cikgu kagum dengan kelas kitorang and plus ramai barisan kepimpinan BWP(barisan wakil pelajar) dari kelas kitorang...hehe


The End...


Thanx for reading this entry =)

p/s: hope cerita ni boleh motivate aku study untuk final ni...hehe sem depan dah start praktikal...doakan ye kawan2!!



1 comments

  1. kenangan dengan kawan2 dorm memang susah nak lupa. naknak kalau jenis suka mengacau & gila gila . hehehe :D

    ReplyDelete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda