Aku Bukan Orang Berada, Tapi Aku Redha..=)

Monday, July 02, 2012

Assalamualaikum semua... (n_n)V hehe, pernah tak di saat2 akhir apa yang korang plan/target dan impikan tidak ditunaikan?? ='( korang dah plan italy mesti menang malam ni tapi lain plak jadinye?? sob2~

Lagi sadisss apa yang korang target tu dah bertahun2 yoppp....eyhh =D heeee, dah 4 tahun lebih aku target portugal menang tapi hampess...hohohoho...[OK, habis da topik bola....siapa bukak lagi aku cepuk kepala kang...=p]



Hehehe, jom ke cerita berikutnya....=D  Sabtu hari tu aku dapat call dari agent untuk sambung Degree in Pharmacy ke ITB, Indonesia, perghh excited tengok nombor tu.... pastu dia cakap "Assalamualaikum, ni cik norashiqin ye?" aku pon jawab dengan mengcover excited aku... LOLZ....."ye saya"...

dia pon cakap lagi, "shiqin, akak zana ni, tahniah awak dah dapat untuk saringan berikutnya sambung degree pharmacy kat Institut Teknologi Bandung"....=I

terkedu sat pastu "owhh ye ke?? alhamdulillah" heee...2 tahun lebih sebab aku guna credit transfer guna pointer kat UiTM...kalau tak 4 tahun gakla....




aku dapat yopp!! yaww yaww....

Ayah aku pon tanya la macam mana belanja kat sana nanti, pinjaman boleh buat ke semua2 lah yang berkaitan dengan duit....

then, malam tadi aku cek "owhh dah ada details pasal belanja dan pendaftaran semua kat email...hoho" tengok punya tengok....mak aihh banyak nye belanja...




Gilerr arhh! bapak aku bukan cop duit kowtt!! 43 k tahun pertama punya yuran sahaja!!

Bila aku cerita kat ayah aku, ni la jawapan nya..."haaa, takpelahh abah adela 40 k dalam bank tu ha, nanti tahun kedua dapat pinjaman kan?"...urmm,

Aku dengan KONDIFENNYE "ha'ah nanti boleh mohon MARA or JPA"  ayah aku ni teringin sangat aku pergi indonesia tu tatau lah kenapa....

mungkin sebab ayah aku fikir 2 tahun lebih tu boleh la bayar skit2, kalau tempat lain 4 tahun lagi banyak belanjanya....

Kalau lama camtu baik aku sambung Medic kat mesir hari tu aku dapat tawaran lepas SPM tapi 5 tahun time tu aku pk lame sangat.....

Then aku ingat nak masuk matrik je sebab dapat tawaran masuk matriks Melaka tapi dah bayar yuran semua sekali nak daftar aku cakap dengan parents aku xboleh tinggal tempat macam ni lagi... Cukupla kat asrama dulu...hewhew

Cuma yang kat Mesir ni mula2 punya kos kau kena tanggung sendiri semua...Sem berikutnya baru dapat tajaan biasiswa.. :'( Still family aku tak mampu nk hantar aku pergi Mesir...

Maklumlah time tu noob manela tau ad pinjaman atau badan yang boleh taja untuk belajar...nak apply camne pon tak tahu... And plus parents aku risau pergi negara orang ni haaa...hurmm anak mak kan...

So, sebab fikir tempat lain lama sangat nanti lambatlah aku kawen...ekekekee.... Aku pon tekad nak sambung kat ITB.. Tapi mak dengan abang aku dah cakap awal2 "urmm, tak payahlah, belaja sana pastu nanti belanja lain takde duit" ='( sadisss....tapi ayah aku cakap OK je, so aku pedulikan mak ngn abang aku.....



yaww, yaww abaikan mereka!! yela mana tak excited, sebab orang kata susah gak nak masuk ITB tu untuk kos perubatan....Jangan lepaskan peluang!! yaww yaww....

Tadi aku call balik agent tu tanya pasal pinjaman semua....pastu jawapan nya agak kecewa...."maaflah dik, untuk credit transfer takde pinjaman apa2, susah la nak mintak dik" ='( owhh kena sendiri la rupanya semua...

aku ingat lepas dapat result ok bolehla mohon biasiswa....tapi dah dia kata camtu, so aku tak berani dah nak ambil risiko untuk teruskan perjalanan ini....Aku Bukan Orang Berada....pasrah jelah...


Nak dipendekkan cerita aku tolak la tawaran ni dengan hati yang lara.... hurmm, takpelah kalau bukan rezeki aku..Tunggu jelah UPU ni plak...hehe...ada la rezeki tu nanti.... huhuhu...haaa,

Kalau korang nak tau, dari form 4 aku memang target nak jadi pharmacist..... ='( tapi yela, kita hanya merancang, Allah yang menentukan.... He knows what He did.....=) bersangka baiklah dengan Allah...



Aku rasa bila aku redha dengan setiap kejadian itu, mesti ade berita baik yang boleh hiburkan hatiku yang lara ini...huhuh.........

Siapa tak sadisss yopp!! tapi alhamdulillah, sebab aku dah boleh dapat gelaran assistant pharmacist insyaAllah...huhuh...


Healing needs some time :')

hehe, sebenarnya, aku dah plan dan tanam dalam diri dan hilangkan kecelaruan dalam kepala otak ni dengan membuat keputusan untuk tunggu UPU je .....

Kalau lari dari kos medik, aku kerja jela jadi assistant pharmacist then, nanti dah ada duit sambung belajar lagi....


Tapi, bila agent tu kol....dia membuatkan aku keliru balik...pening kepala nak fikir... adesss!!.... ujian ujian.... at last, malam tadi buatlah solat hajat supaya beri jalan keluar..... dan akhirnya, inilah keputusan aku....last minit tu yopp.....=)

Btw, nama agent yang tawarkan aku untuk sambung degree tu NUGRAHAN Nak apply ni pon dia tapis... Tapi tak sure lah kalau bayar je dapat sambung terus ke camne...hehe

Alhamdulillah aku ditawarkan untuk sambung pengajian di UiTM bidang Sains Kesihatan (Environmental Health & Safety) second choice lepas farmasi...hihi... Kebetulan lepas 2 sem masuk je kos tu...

Pharmacy Board turunkan pointer kelayakan dari 3.8 CGPA ke 3.5 CGPA which aku layak utk sambung Degree Farmasi kat UiTM and ditanggung JPA tapi mula2 sendiri la semua... Which is family ak boleh la support sebab UiTM murah....Tapi kena start dari sem 1....ahh sampai ke tua la tak habis2 nnt hihi...

Walaupun first sem aku masuk kos HSE ni, ketua program dah offer nak tolong aku pergi jumpa dekan farmasi, tapi aku tolak sebab dah tawar hati nak sambung farmasi..muahahah drama sangat! But still apa yang aku belajar time diploma farmasi aku ingat lagi sikit2 T____T


And bila orang tanya aku pasal ubat, penyakit or apa2 yang berkaitan, aku jadi rindu sangat dengan bidang farmasi... Nasib baik bidang HSE ni masih attach jugak kat hospital sikit2 ='( LEPAS RASA RINDU JUMPA DOKTOR ENSEM... xD

Now, attachment di one of the biggest healthcare company in Malaysia yang supply ubat di hospital2 dan klinik... dan Alhamdulillah terus di offer PERMANENT POST kat situ even tak konvo lagi ;') [UPDATED] and tamat pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama which means dapat PENGECUALIAN PTPTN ... Alhamdulillah... Tiada apa yang terlambat adik2... Jadikan yang lepas itu pengajaran... Dan doa!! 

So, konklusinya adik2 sekalian, redha dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang. Kita da usaha kan? Kita serah sahaja kepada Allah. 

Kita mungkin rasa kita ni teruk, tapi lagi kasihan dengan orang yang langsung tak boleh sambung belajar sebab tak mampu kan? =)

So, All the best untuk semua!! Ok lah sekian sahaja kisah aku yang 'syok sendiri' xD


eyhh!! tiba2 je...=p k bai~~


27 comments

  1. Tahniah...jgn risau...mohon pada Allah mintak mudahkan urusan...akak pun bukan berasal dr org senang...tp berkat yakin ngan pertolongan dr Allah...alhamdulilah...semua ok..doa...kalau susah istikharah ja.....heheh..

    ReplyDelete
  2. hehe....kne terima hakikat spain da menang ! :D

    ReplyDelete
  3. semoga dipermudahkan untuk dapat sambung belajar ni ... :D

    ReplyDelete
  4. insyaallah rezeki ada dimana2 jew..
    semoga berjaya..:)

    ReplyDelete
  5. al hamdulillah....bagus cik Norashiqin nih....apa2 urusan dikembalikan kepada Allah...

    insya Allah..jika jadikan ini sbg amalan hidup...sepanjang hayat akan selamat dan diberkati Allah... :)

    ayie doakan apa saja yg terbaik...akan menyebelahi Norashiqin.

    p/s : maap..ayie mmg dah agak itali akan dibelasah oleh sepanyol...hehe

    ReplyDelete
  6. spain menang.. yeayyyy!!!!! sekian

    ReplyDelete
  7. akak. setiap orang ada rezeki masing-masing-masing.

    keputusan pun terletak kat tangan akak. apa pun yang berlaku lepas ni,ada hikmahnya.

    kadang-kadang, apa yang kita nak sangat, peluang tu dah ada depan mata, tapi tak dapat,insyaAllah Allah akan gantikan dengan sesuatu yang lebih baik untuk akak.

    semoga dipermudahkan segala urusan =)

    ReplyDelete
  8. missha doakan semoga berjaya walau kat mana-mana!! :)

    ReplyDelete
  9. InnAllaha Ma' As'sabireen
    (Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yg sabar)-mungkin tue bukan rezeki BL..ada hikmah stp dugaan Allah bg kat umatnya..mgkin Allah ingin bgi yang lebih baik dari tue..bertawakal dan berserah kepadaNya..nadya doakan bl berjaya di dunia akhirat..AMIN..

    ReplyDelete
  10. Bersyukur dgn apa yg ada,n mungkin apa yg belaku ada kebaikan utk adik one day...

    & semoga Allah akan memakbulkan impian adik n akan dimurahkan rezeki lagi...amin

    ReplyDelete
  11. bersyukur dengan apa yang kita ada :)
    Bagusnye! anak sapa la ni.. HEHE!
    Pharmacist? Wah! memang minat sgt ea?
    Insha Allah, Allah akan buka jalan untuk mempermudahkan segalanya..
    yang penting kena ada usha, doa, tawakal.. :)

    ReplyDelete
  12. @Ameerul Ashraf

    hehe...tp dah dapat kos lain...=) ambil sains kesihatan...huhu, tade rezki sambung farmasi ;) hehe amin2~ tq ameerul =)

    ReplyDelete
  13. salam kak. sy nak tanye, kak simpan lg x emel yg ckp psl sume perbelanjaan? kalau ade, bole tolong forward? ke sailah_lp@yahoo.com. terima kasih banyak2 <3
    -Sailah, Sarawak.

    ReplyDelete
  14. Hi to all, how is all, I think every one is getting
    more from this site, and your views are pleasant for
    new people.
    Also visit my homepage ; internethelper.org

    ReplyDelete
  15. you're truly a good webmaster. The website loading speed is incredible. It sort of feels that you're
    doing any distinctive trick. Also, The contents are masterρiece.

    you have performed a excellent tasκ in this matter!
    Feel free to surf my website - regnskab

    ReplyDelete
  16. Hai akak,saya nak nombor agent tu boleh?saya plan nak belajar kat sana nak guna agent tp xtau la mcmana nak cari agent.can?email sy teen_adiz@yahoo.com. Thx :)

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. saya nak email agent tu atau no phone boleh tak? kalau ada lah,, pleaseee,,, email kn kat sy,,
    erasyaffera@gmail.com

    ReplyDelete
  19. hallo... bole bg email agent tu tak? email kat pettyanne3@gmail.com

    ReplyDelete
  20. salam,kak boleh bagi email agent tu tak?email sy wanieninie96@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Hi, i need your help . I need the details of your agent. Kindly email me at tjutadek_physioarmy@yahoo.com
    Thanks in advance. May Allah bless you :)

    ReplyDelete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda