Cara print NOTA yang AWESOME

Friday, October 25, 2013

Assalamualaikum...


Nampaknya aku eksaited nak story kat korang semua cara print nota....yang hak dah bekerja tu duk tepi.... kihkih >.<  Kebiasaan student IPT or kolej selalunya diorang kena print nota sendiri.... Kalau yang malas2 tu dia tunggu je classrep bagi.... *kekadang aku macam tu...


Daripada aku malas nak print hinggalah aku explore satu2 cara nak print nota...  before ni aku print terus dari powerpoint...dan dia jadi macam ni


4 slides per page memang puas hati bak hang...

kertas dah berkurang, ink pon so aku buat 6 slides per page...


Cara yang terbaru menggunakan format PDF... 9 slides per page tau... 
clear and save gituwww...hehe, thanx kat classmate sebab bagitau cara ni...nama dia Hanis... :p



See! Iolls da cakap dahh..clear...yang ade tulisan kecil pon still boleh nampak... 
Kalau mata korang memang superb nak buat 12 slides per page pon ok...hahah...lepas tu tertunduk2 macam mak nenek baca surat khabar... kihkihh... tapi consider la kalau diagram tu agak2 boleh nampak then go on...



CARA-CARA NYA... *siapa yang dah tahu tu duk diam2 kat tepi kayh... =p

1. Kalau format document tu PPT means powerpoint, so korang boleh la "SAVE AS" PDF ...kalau nak convert tu pon boleh kot tapi aku tak pernah try...




2. Save la kat mane location yang korang nak save dan tekan "PUBLISH"




3. Bukak document PDF yang korang dah save dan sedia untuk di "PRINT"!


4. Pergi kat "PROPERTIES" dan tukar kepada "LANDSCAPE"


5. PAGE SETUP>> Multiple pages per sheet
pilih CUSTOM: contoh 3 by 3 =9 slides per page *aplikasikan matrix math mode dolu2....




6. Tekan PRINT! siap...hehe... 


*untuk printer setup maybe depends dengan jenama printer kot..entahla aku pon tak pakar sangat... untuk susunan nombor slide kalau nak print depan belakang tu nanti free2 iolss share kayh! ;) selamat mencuba!!




So, kat sini nak share la aku pakai printer apa....kira macam feedback la...hihi...


Tadaaaa!! HP model 2515....boleh scan dan print!...dah guna dekat setahun dan sangat suka okayh! harga RM229 haritu tak silap siap dapat free gift dari abang hensem! >.< Ink dia 678 color or 678 black....harga rm27 je... *haaa kaw dah macam promoter...



Yang aku pernah dengar orang cakap kalau printer mahal, ink murah, kalau printer murah ink mahal....hehe rm229 ni kira mahal kot sebab tu ink dia murah... 




p/s: semangat bak hang aku explain satu2.... padahal semua orang dah tahu....pedulikan mereka yang tahu...aku just nak share ilmu... ;)


Thanx for reading this entry!! 
(^__________^)V







DAPATKAN SHAWL KEGEMARAN ANDA SEKARANG! RM29 ONLY/pc
JOM KE FACEBOOK PAGE KAMI!! >>> Shiqin Sunshine's Collection




18 comments

  1. MEKASIH .. DEDEQ BARU TAHU . HEHE .. DA SUGGEST KAN KAT ADIK SUH GUNE CARE NI JE .. HEHE ..

    * INFO YG BERGUNE

    ReplyDelete
  2. Aah, teringat time nak print nota dulu2...

    ReplyDelete
  3. Bgus tutorial nih :D tk prnah cba lgi pun print dokumen kerja dlm bntuk power point..

    ReplyDelete
  4. Assalam dik...

    Bagus si hanis tu...tak kedekut ilmu..lebi bagus lagi adik sbb kongsikan di sini...ramai yg boleh manfaatkan ilmu nikan....tp akak ni kalau nk belajar mcm ni..alamat tak dpt sampai bila tau..kena ada adik kat sebelah akak,tunjuk satu persatu br boleh..hehe

    ReplyDelete
  5. malas dah nak print... bila print, tetap nak wat nota sendiri... lagi best... bila dah melalut, boleh lukis2, conteng2.. kehkehkeh...

    ReplyDelete
  6. ha3..terbaik =) nmpak senang..nsb baik dh kerja..kalau x mmg copy bnyak2 la..nice sharing

    ReplyDelete
  7. sy kalau nk print notes 9 slide utk satu helai kertas tu mcm padat sgt.. takde ruang utk sy tulis nota tambahan.. paling2 pun 6 lah.. hehe

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum, singgah dan follow di sini. Jemput ke blog saya pula ya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  9. assalamualikum betul tu ..mudah dan jimat

    ReplyDelete
  10. tq share ilmu yer... done follow sini, tq ke blog KA juga. BTW Adik tu anak bongsu KA hehehe

    ReplyDelete
  11. msa stdy dlu mmg cm ni la nota nye ^_^ senang nak bca..hee

    ReplyDelete
  12. SIS ,SAYA NAK TANYA .AGAK2 NORMAL PRICE UNTUK PRINT AND PHOTOSTATE , HITAM PUTIH AND WARNA , BERAPA YE ? SAYA BARU NAK MULA PERNIAGAAN PRINTER KAT KOLEJ . THANKSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Standard print hitam putih 20 sen...color full dpt 50 sen...kalau print laser pon rm1 utk color...

      Potostat ad yg buat 4 sen tp adela minimum order...contoh 100 pages ke atas 4 sen...kalau bwh dr tu kira 10 sen... depends pd modal sis, type printer, ink n kertas apa ;)

      Delete

Komen yang baik-baik ye ^^, kalau perlukan urgent respond, sila tinggalkan email anda